Kvalité - finns det?
Det borde finnas en marknad för kvalité. Det känns som vi har kommit till en nivå där allt ska vara billigt och slängas efter en kort användning. Det är jag less på. Det sista som jag retat upp mig på är reflexer till hästens ben. Jag köpte nya i höstas, fyra st, nu har tre av dessa gått sönder. Visst när jag åkte till affären där jag köpt dom fick jag nya, då hade två gått sönder och den tredje gick igår. Men jag vill inte vara tvungen att åka på affären och hämta nya. Jag köpte dom för att använda dom och inte åka och byta som en bok från biblioteket.
Mobilen är en annan följetång för mig som ständigt går sönder. När jag köpte Glasmästar´n köpte jag en mobil eftersom att jag inte hade någon. Den var på service tre gånger och sedan bytte dom ut den. Den som jag fick då har varit på service två eller tre gånger den med. Jag frågade när jag var där en av alla gånger om det fanns en telefon som kostade 10 000 kr och som dom kunde garantera att höll. Till svar fick jag att det spelar ingen roll vad dom kostar, dom går sönder ändå. Nu hör jag inte till den grupp som tycker det är kul att byta mobil. Min önskan är att den ska fungera utan krångel och service. Men det är visst för mycket begärt i vårt konsumtionssamhälle.
Vi köper saker idag som är billigare idag än för 10 år sedan. Är det logiskt? Fram för kvalitets produkter som håller. Det ska inte vara dyra för märkets skull utan dyra för att det ska hålla.
/Madeleine Böhnke
Håller med dig!
Men vad det gäller tekniska prylar i allmänhet och mobiler i synnerhet så påverkas de faktiskt av sånt som händer utanför vår "vanliga" värld - tro det eller ej, men det är sant! Jag har varit med om det...