Underbara höst

Frisk luft och underbara färger. Idag har jag och Eric varit hemma. Tanken var att tillbringa en del av dagen ute för att göra klar vinterhagen. Men så blev det inte. Istället så blev vi inne mest. När Eric sov passade jag på att jobba. Just nu tycker han inte att det är så kul att leka och gå längs möbler själv så det gäller att passa på när han sover. Resten av dagen känns som jag rensat svamp. Jag var till Hanssons bär igår och köpte lingon och svamp. Oj vad gott det är. Så nu hag jag trattisar på brickor i hela vardagsrummet på höjd som Eric inte når.
Vi han dock ut en sväng och göra klart i stallet innan det var dags att åka och bada. Vi tog en tur via äppelträdet och hittade ett jätte äpple. Det ena trädet har inte så mycket frukt som det brukar men enormt stora.
Det är verkligen en förmån att få vara hemma med sitt barn och se deras utveckling. Jag hoppas att vi ska hitta en bra lösning så att jag får fortsätta att njuta av vår lille son.

Mer bilder från USA

Den här dagen valde vi att stanna och äta vid bilden för att låta Eric sova. Men
innan vi var klar så vaknade han. Så då blir det till att potta där man är.
Han har verkligen suttit lite överallt på sin potta.
Bilen vi hyrde var en Dodge Nitro. Riktigt trevlig bil måste jag säga.

Efter en och en halv vecka på motell och hotell så var det riktigt skönt
komma till min kusin och hennes man och få en fast punkt att utgå från.
Jag har ju största delen av min släkt i USA. Farfar hade tolv syskon som
har flytt både under första och andra världskriget till USA så det blir en
del släktingar. Nedan är det Gary (kusinens man) och Eric som har tagit
sig en tur i en av hans gamla bilar.

En dag var vi och hälsade på pappas kusin med man och då tog dom oss
till stranden vid Michigan Lake. Eric tyckte det var super att få leka lite i
vattnet.

Frågan är om det inte var ännu roligare att leka i sanden.

Reseberättelsen fortsätter en annan dag.

/M

Bilder från USA

Nu har jag tankat ur bilderna från både min och Stefans kamera så vi har ca 400 bilder från resan... Det är baksidan av digitalkamera men underbart att bara knäppa och sen kolla vad man vill framkalla.
Så här kommer ett axplock från vår resa.

Eric kollar in allt spännande före start från Arlanda till Philadelphia där bytte
plan för att ta oss till Nashville.

Ca 7 000 Corvetter var på plats i Bowling Green där Corvette Museumet
ligger och även tillverkningen. Helt galet med så många Corvetter på
ett och samma ställe.

På väg ner i en av Mammoth Cave grottorna. Det var som att kliva över
en tröskel när vi skulle ner. Från shorts och linne väder till långbyxor och
tröja. Det skillde ca 15 grader.

Eter Corvetteträffen och grottäventyret så begav vi oss till Nashville. Där
besökte vi Country Music Hall of Fame. Eric sov sig igenom hela museumet.
Bland annat fanns en av Elvis Presleys bilar här. Den innehöll förutom
massa guld och diamanter även en ismaskin som kunde göra is på
mindre än 2 minuter. Otroligt kan jag tycka att det gick redan då. Det
var ju några år sedan...

Lexington som ligger i Kentucky, det är där VM går för hoppning, dressyr,
fälttävlan, körning och distans nästa år. Helt otroligt landskap och uppepå
detta vita trästaket så långt ögat når. Tänk om man orkade underhålla ett
sådant. Vackert! Lever på hoppet att jag ska vinna lite pengar så jag
kan åka tillbaks dit nästa år när det är dags för tävlingar. Någon som är
sugen på att åka med?

Nu fortsätter bildskildrinigen en annan dag för nu ska jag sova. Vi har haft
en underbar resa. Många vackra minnen tillsammans med dom man
älskar. Vilken förmån att ha fått rest och njutit av dagarna och tagit det
lugnt i ett tempo som Eric bestämt. Ljuvligt!

Tjuvar

Tycker så illa om att det finns människor som tycker sig ha rätt att ta från andra. Idag har en bil observerats flera gånger i Annefors, en vit minibuss med Bulgariska plåtar. Bussen verkar full av folk. Så dom kommer få ha dunkarna i knät som domo tydligen har dumpat utanför oss i diket efter ett misslyckat försök att sno diesel av grannens tank.

/M

Hemma

Nu är vi åter i verkligheten efter nästan tre veckors semester. Underbart att få vara borta så länge med Stefan och Eric. Man hinner både varva ner, njuta och tycka att det är ok att komma hem igen.
Men nu är det mycket att ta ikapp på både företagen så mamma kom idag och hjälper oss med Eric i fyra dagar. Kanon, då hinner jag ner och stöka undan på jobbet. På lördag ska jag hämta hem Baloo också så det ska bli skoj. Pia har haft honom och han såg ut att må prima, var dit igår och sa hej.
Bilder återkommer jag med från resan.

Mackinac Island, Michigan

Om ni far mojligheten sa ak till denna o. En o med endast fyra bilar, tre brandbilar och en ambulans. All transport sker sommarperioden med hast (ca 500 dar under hogsasong) och vagn eller cykel. Fran nov till april sa ar det snoskoter som galler. Det var en vacker plats med sma mysiga affarer och som sagt en massa hastar, belgiska av nagot slag. Vi akte dit och overnattade en natt. Efter en god middag sa bubblade Stefan och jag bakdar. Skont, Eric somnar oftas lite tidgare an oss sa det var skont att koppla av med ett bad.
Dag tva tog vi en en liten sightseeing med hast, vilka starka djur. Det ar ganska backigt pa on sa dom vi dra ordentligt for att dra vagnarna med turister. Vi kollade aven i foretet som fanns pa on innan det var dags for sen lunch och hemfard. Det ar ca 5 tim dit fran min kusin. Vagen dit och hem var ljuvlig. Jatte fin natur. Det ar verkligen kul att bila och se dom olika typerna av natur som man passerar. Det ar verkligen kul att umgas med min kusin och hennes man, det ar enkelt och trevligt och lattsamt. Eric skoter sig aven nu kanon. Trots den langa resan sa gar det kanon.

Idag, tors, har vi varit pa lite shopping. Eric behover lite klader infor vintern och han borjar nu vaxa ur det mesta vi har fatt sa det ar dags att uppdatera hans garderob. Men med tanke pa att jag tidigare kopt nagra strumpor och typ strumpbyxor for att ha under byxor sa ar det val dags, han ar ju snart 14 manader. Vi avslutade dagen med middag pa restaurang med kusinen, hennes man och min faster. Det ska verkligen bli skont att komma hem och ata hemlagad mat.

Imorgon ska vi ata frukost pa restaurang med min faster, halsa pa en slakting som hjalpte min pappa att fly undan kriget nar han var liten for att sedan pa kvallen aka till Erics kusin, som ar i min alder, och ga ut med han och hans fru och hans syster med man. Det ska bli kul att lara kanna dom lite battre.
Nu ar det go natt dags.

Michigan

Nu har vi varit nagra dagar hos min kusin Barbara och hennes man, Gary, i Benton Harbor som ligger i Michigan. Underbart att komma till slakten och koppla av och fa hemalagad mat. Forutom nar vi kom till dom kl halv 6 pa fredag kvall sa han vi vara dar i ca 30 min innan vi begav oss till Dank, en tyskklubb som min fasters man grundade for en massa ar sedan. Faster Else ville sa garna att vi skulle komma dit for dom hade en fiskkvall. Det var ca 400 personer dar som at fisk. Det var kul att se min faster. Eric var sa trott sa han somnade efter en tim av ljudet fran en orkester och 400 personers mummel.
I lordags var Stefan och Gary till en Hot Rod show. Det var tydligen hur imponerande som helst. Alla bilar var putsade som bara den. Barbara, jag och Eric akte till en ort som heter Paw Paw, det var en vinfestival dar som en marknad. Vi knallade runt och tittade och njot av vadret. Vi har haft supervader hela semestern, ca 20-25 grader och sol. Har i Michigan ar det inte sa fuktigt luft sa det ar som hemma. I sodern ar det en luftfukgithet som gor de hemskt nar det blir varmt. Vi akte pa vagen hem forbi Amy, Barbaras dotter och sa hej till henne. Sen hem och at middag och tog det lugnt.
Idag, sondag, har bade Amy och Rory med familj varit har. Joes, Barbaras bror, barn kom ocksa forbi. Kanon kul att se alla. Det ar kul att fa lara kanna dom sa att man kan halla kontakten aven i framtiden nar den aldre generationen lamnar oss. Rory hoppas att han ska komma till Sverige om tva ar sa jag hoppas att han gor det. Det vore skoj. Han ar larare i bland annat tyska sa dom aker med sina studenter dit och da kan han passa pa att halsa pa oss.

Sa nu ska jag vara lita social igen. Reflektioner over resan kommer nagon annan dag. Stefan stormtrivs har sa vi kommer sakert tillbaka!

/Madeleine Bohenke

Indiana

Nu har vi kommit fram till min pappas kusin i Muncie som ligger utanfor Indianapolis. Antligen ett hemmalagat mal med mat. Skont att slippa snabbmaten langs vagarna.
Igar akte vi till Lexigton, det ar dar som VM i dressyr, hoppning, falttavlan, korning och distans ska ga nasta ar. Det ar forsta gangen som VM gar utanfor Europa. Det var ett gigantiskt omrade med bara hast. Vi gick runt och tittade, mycket ombyggnationer for nasta ar. Hoppas att jag kan samla lite pengar och aka dit. Nagon som vill med?
Att bila i Kentucky ar helt fantastikt. Det ar vita traskaket, grova sadana, overallt. Helt otroligt och vi pratar inte bara runt huset eller en liten rasthage. Vi pratar runt hela gardar som kan vara pa upp mot 30 hektar. Otroligt.
Efter den utflykten akte vi norrut men nar vi kommit norr om Cinncinati sa fick vi vanda for vi hade glomt Stefans skjorta, den som gjorde att han kommer vinna shoppingstatistiken pa den har resan, pa hotellet som vi bodde pa. Men nar vi kom till Cinncinati sa tog jag och Eric in pa ett hotell sa vi slapp aka med, det var ca 2,5 tim tillbaka och klockan var atta pa kvallen sa vi tyckte det var battre att Eric fick sova i en sang istallet for bilen. Stefan var tillbaka vid halv tva pa natten.
Idag har vi bilat norrut och hittade en jatte mysig stad som vi at lunch i. Kanon gott t o m. Langs vagen fann vi en shop med countrysaker dar jag kopte ett skarp och ett spanne till ett skarp. Det ar underbart att kunna stanna dar man vill och inte ha sa mycket planerat. Tack till Stefan for jag har borjat lara mig det. Det ar sa han lever hela tiden medan jag planerar allt.

Nashville

Nu har vi betat av en skon dag i Nashville. Bara for att jag skrev att Eric inte at igar sa borjade han dagen med tva aggviter, men inte gulorna, och sen 2,5 skivor med brod. Inte illa. Mjolk drack han som bara den ocksa.
Vi borjade dagen pa Country Music Hall of Fame. Ett museum med country musik, hur den uppkom och hur den har utvecklats. En av Elvis bilar stog ocksa dar. Den hade tv och ismaskin som fros isen pa 2,5 minuter. Inte illa for en sa gammal bil.
Resten av dagen har vi vandrat omkring pa gatorna och kollat pa sovenirer och annat. Stefan har handlat mer an jag :)
Det spelas musik pa pubarna fran kl 10 pa fm till 3 pa natten. Hit skulle man vilja aka utan barn sa man kunde se lite av kvallslivet. Rokning ar ju tyvarr nagot som gors overallt sa det ar ingen hojdare for varken oss vuxna och inte for lille man.

Pa aterseende.

USA

Kort inlagg for det ar fler som vill lana datorn.
Hitresan gick kanon. Eric sag till att vara vaken hur mycket som helst sa han vande dygnet pa en gang vilket var kanon. Fran flygplatsen till motellet sa satt Stefan som ett litet barn och tjooade over alla noslastbilar och Corvetter.
Vi borjade semestern i Bowling Green med Corvette traff. Ca 5 000 Corvetter, helt galet. Otroligt att traffa sa mycket vanliga, tva prickar pa a, alla ar hjalpsamma och trevliga.
Efter 3 dagar med bilar sa har vi nu kommit till Nashville och blir har i tva dagar tror vi sen bar det av norrut.
ERic skoter sig kanon men tycker att ata ar overreklamerat. Men jag har som tur valling och grot med. Men groten ater han inte utan den blir i flytande form i nappflaskan. Det blir spannande och se hur bortskamd han ar nar vi kommer hem.

/Madeleine Bohnke

Wow, kan inte bli bättre än så här.

Kolla in detta, vilken häst eller bättre sagt. Vilket ekipage!

Mitt i all stress inför resan så blev jag sittandes och tittade på detta helt förstummad.

Tack för hjälpen Mia så jag fick ut det även på min sida.